lauantai 24. syyskuuta 2016

Opinto-ohjaus lukiossa

12.9. päivän toinen vierailija oli Helena Kasurinen Lohjan lukiosta. Oman huomioni kiinnitti heti Helenan kiinnostava työura yliopiston lehtorista ja opetusneuvoksesta lukion opinto-ohjaajaksi. Ilmeisesti joku osaa oikeasti ottaa elämäntilanteet huomioon uravalinnoissaan, mahtavaa!

Päivän aiheina olivat Lohjan lukion ohjaussuunnitelma ja opiskeluhuolto.

Lohjan ohjaussuunnitelma huomioi lähinnä sen, miten opinto-ohjaus on valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteissa määritelty. Keskiössä ovat hyvän ohjauksen kriteerit (OPH 2014). Tärkeänä nähdään toimijuus ohjauksessa (Vanhalakka-Ruoho 2015): vastuunottaminen, kyky etsiä tietoa, kyky suunnitella tulevaisuutta, päätösten tekeminen, kyky rakentaa elämänuraa. Merkittävää on myös sosiaalinen oikeudenmukaisuus: ohjaus on lukiokoulutuksen henkilöstön tavoitteellisesti johdettua yhteistä työtä. Tähän pyritään käyttämällä erilaisia ryhmän ohjausmenetelmiä sekä henkilökohtaista opintosuunnitelmaa, mikä sisältää mm. seuraavia osa-alueita: vahvuudet ja kehittymistarpeet oppijana sekä elinikäinen oppiminen.


Helena esitteli myös lukion opo-kurssit:
OP1 Minä opiskelijana
OP2 Jatko-opinnot ja työelämä
sekä
OP3 Työ- ja yrityselämään tutustuminen (soveltava kurssi)
OP4 Tutor-kurssi (soveltava kurssi)

Olin ehtinyt oman lukioharjoitteluni perusteella pohtia, että lukion opinto-ohjaus on aivan liian suorituksiin keskittyvää. Kaipaisin enemmän uraohjausta ja itsetuntemuksen lisääntymiseen tähtäävää keskustelua ja työskentelyä. Näyttää siltä, että valinnaiset opo-kurssit huomioivat uranäkökulman. Näkisin kuitenkin kehittämismahdollisuuksia edelleen :)

Huomioin lukion ohjaussunnitelmasta sen, että opiskelija on aina ohjauksen keksiössä ja hänellä on oman toiminnan suunnittelussa aktiivinen rooli. Tämäpä sopii hyvin yhteen oman ohjauksellisen näkemykseni kanssa.

Tästä sitten kohti viimeistä lähiopetusjaksoa lokakuussa, aika haikeaa ja toisaalta: jihuu!

Outi





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti